Mire figyelj, mielőtt útnak indulsz! Hasznos tippek, miket vigyél magaddal!

Használj kényelmes táskát! A kényelmes kerékpározás esetében ez nem kipárnázott hátú és vállú hátizsákot jelent, mert előre dőlő helyzetben a pántok könnyen elszorítják a váll ütőereit, viselésük kényelmetlen és hosszú távon zsibbadáshoz vezet, nem is beszélve a hátrész alatti izzadásról. A legjobb megoldás a csomagtartóra rögzíthető táska, mely számtalan formában és kialakításban kapható. Ha a […]

Használj kényelmes táskát! A kényelmes kerékpározás esetében ez nem kipárnázott hátú és vállú hátizsákot jelent, mert előre dőlő helyzetben a pántok könnyen elszorítják a váll ütőereit, viselésük kényelmetlen és hosszú távon zsibbadáshoz vezet, nem is beszélve a hátrész alatti izzadásról. A legjobb megoldás a csomagtartóra rögzíthető táska, mely számtalan formában és kialakításban kapható. Ha a kirándulás során többször megállsz és magára hagyod a bicajt, akkor érdemes arra is figyelned, hogy a táska könnyen és gyorsan leoldható és felszerelhető legyen. Ha rövid túrára indulsz és vízen kívül csak a kulcstartót, személyes iratokat viszed magaddal, akkor bőven elég egy kisebb kormánytáska vagy az ülés alá illeszthető nyeregtáska.

Mindig legyen nálad víz! Még rövid távon sem tanácsos víz nélkül tekerned, ezért javasoljuk, hogy használd a kulacstartód. Egyre kevesebb közkút található a fővárosban, ezért nem árt, ha nem bízod a véletlenre a folyadékpótlást.

Öltözz rétegesen! Még a legnagyobb melegben is hőt a menetszél, és lehűl az idő, ha besötétedik. Inkább legyen egy pulcsival több a táskában, mert főleg átmeneti időszakban nem tudhatod, meddig tart a meleg. Télen, ahhoz, hogy ne kapj ideje korán térdízületi gyulladást, használj térdmelegítőd, mert bringázás közben ez a terület van leginkább kitéve a menetszél kártékony hatásának.

Legyen nálad esőruházat. Ha hosszabb túrára indulsz, és váratlanul átvonul fölötted egy esőfelhő, sok bosszúságot okoz az átnedvesedett ruházat. Az esőkabát és –nadrág könnyű és kis helyen is elfér, hűvösebb időben pedig az esővédelem mellett plusz egy réteg, amit felvehetsz. Megfogja a szelet, ami kifejezetten jól jön, ha tavasszal rád sötétedik.

Légy látható az úton! Akár kerékpárutat, akár kis forgalmú közutat használsz a túra részeként, mindig törekedj arra, hogy jól lássanak! A KRESZ előírja, hogy rendelkezned kell első és hátsó lámpával, illetve városhatáron kívül csökkent látási körülmények között (pl szürkülettől pirkadatig vagy ködben) láthatósági mellényt kell viselned.Ebből ne csinálj hiúsági kérdést, nem árt, ha sötétedés után a városban, és kerékpár úton is felveszed a mellényt. Nem baj, ha menet közben úgy nézel ki, mint egy kivilágított karácsonyfa, mert életet menthet.

A lámpákhoz mindig vigyél magaddal tartalék elemet, nehogy pórul járj! Az első lámpáddal a túrákon látnod is kell, nem csak láttatnod magad, erre különösen figyelj a felszerelés kiválasztásakor.

Vedd fel a sisakod! A KRESZ ugyan nem írja elő a sisak kötelező használatát, mégis fontos, hogy viseld, mert életet menthet. Nincs olyan útviszony vagy közlekedési körülmény, ami feleslegessé tenné használatát. A sisak azonban ne ringasson hamis biztonságérzetben. Attól, hogy a koponyád biztonságban van, tested többi része gyakorlatilag védtelen. Bringán soha nincs körülötted karosszéria, ami felfogná az ütközéseket, sebességed viszont lejtőn lefelé elérheti a 60 km/h-t, ezért nagyon figyelj, és közlekedj óvatosan. Tartsd be a KRESZ szabályait, és inkább add meg az elsőbbséget a kocsiknak, minthogy balesetet szenvedj. Ha elütnek, mindegy, hogy az adott szituációban amúgy igazad lett volna.

Térkép, tájoló, iránytű, és minden, ami ahhoz kell, hogy ne tévedj el. Mert nem biztos, hogy mindig olyan helyen bringázol, ahol van valaki a közelben. Pláne a vadregényes erdőkben és mezőkön, ha csak épp elindulsz felfedezni a környéket. Időnként ellenőrizd, hogy jó irányban haladsz-e, és hogy mennyi út áll még előtted, így be tudod majd osztani az erődet. A domborzati térképeken jelölt szintvonalak alapján a terep nehézségét is figyeld, és csak akkor kezdj el pihenő gyanánt fára mászni, ha nincsenek előtted kimerítő szakaszok.

Vigyél magaddal pumpát és foltozókészletet! Még ha nem is értesz a gumifoltozáshoz, biztos találkozol út közben olyan bringással, aki segít, megfelelő felszerelés híján azonban lehet, hogy magadra maradsz. A gyártók nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a pumpa kis helyen is elférjen, úgyhogy ez biztosan nem okoz majd kényelmetlenséget. Ha defekted van, akkor foltozókészlet nélkül gyakorlatilag azt kockáztatod, hogy gyalog kell megtenned a maradék utat hazáig, mert a vonatokon és a HÉV járatain kívül nem szállíthatsz kerékpárt tömegközlekedési eszközökön. Hidd el, nem jó móka a Visegrádi-hegység közepéről gyalog hazabotorkálni.

Sebek, karcolások, fejfájás és esések gyakran előfordulnak. A borulás után általában hamar talpra szökken az ember, de jó ha van nálad sebtapasz, fertőtlenítő kendő, papír zsebkendő, és ha már egészségügyi csomag, ne feledd a wc-papírt és a fájdalomcsillapítót.

Figyelj arra, hogy út közben mit eszel. Főleg akkor, ha a túra hosszú, és sok benne az emelkedő. Hamar elfáradsz, ha nem töltöd után szervezeted. Könnyű terepen szinte mindegy, mit eszel, de egy kimerítőbb terep esetében felejtsd el a párizsis zsömlét. Ilyenkor gyorsan emészthető szénhidrátokra van szükséged, de nem csokira. Vigyél magaddal banánt, barackot, és mézes müzli szeletet, mert ezek a szénhidrátok percek alatt felszívódnak, és energiával töltenek fel. A csoki lassan emészthető, finomított cukrokat tartalmaz, neked viszont azonnali energiabombára van szükséged. Hogy elkerüld a nagyobb igénybevétel okozta hányingert, a túra kezdete előtt egy órával már ne egyél, előtte viszont okosan reggelizz. Ilyenkor ne edd túl magad, mert tele hassal őrült nehéz feltekerni egy kisebb dombra is.

Készítette a Magyar Kerékpárosklub Észak-budai Területi Szervezete

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.